Startpagina > Wandelen > La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay
> Vanaf de Bivakzone Bois de Hernoy van Froidchapelle (1,5 km na het oude treinstation van Rance) is het 200 meter backtracken om weer op de Grande Traversée te komen. Sinds 2018 sluit La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay 3 km later weer aan op de oude bedding van spoorlijn 109. Dat betekent wat minder wandelen op verharding, want de spoorlijnbedding heeft in de jaren '10 een verharde laag gekregen ten voordele van de fietsers.
> Ter hoogte van het kerkhof van Virelles komen we weer op de kruising tussen de GTFPC-hoofdroute en de variant naar Chimay en Macquenoise. Beide routes maken deel uit van La Grande Traversée. Voilà, rest nog enkel om nog een keer via het centrum van Virelles en verder door naar het centrum van Chimay te wandelen om daar neer te ploffen op een terras.
> De hele Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay zit er immers op. Daar hoort gepaste drank bij, een 'blauwe' trappist Chimay dus.
> Einde.
> De Ferme de la Bouloye is een uitvalsbasis voor bosexploitatie, niet toevallig kort bij de spoorlijn gelegen. We draaien daar links mee tot we weer bij de RAVeL komen. Naar links pikken we opnieuw een stuk RAVeL mee. Het valt toch op hoe weinig deze fietsroute wordt gebruikt. Recreatief fietsen is nog niet zo populair bij de Walen, ondanks de hoge investeringen in verharde spoorbeddingen de afgelopen jaren. De Waal verkiest eerder mountainbike of koersfiets. Ook de vele rust- en picknickbanken staan er in deze stille uithoek van Henegouwen weinig gebruikt bij.
> De automatische piloot gaat af want net voor de RAVeL weer naar links bocht, gaan we links een aangenaam graspad op. Het loopt recht in lijn over bijna 1,5 kilometer en kruist onderweg twee keer een beekvalleitje en een steenslagpiste. Helemaal op het einde komen we bij een (nieuwe) vijver op een T-kruising. Rechts de steenslagweg en op het einde nogmaals rechts, naar de Ferme de la Bouloye. In deze omgeving bakent half mei sterk ruikende daslook het pad af.
> Eigenlijk is het best aangenaam en rustig wandelen door het Bois d'Hernoy, dat we nu doorkruisen over een sinds 2018 gewijzigd traject. Voordien volgde GTFPC het RAVeL-traject 109 langere tijd, langs enkele oude spoorgebouwtjes van onderhoudspersoneel en spoorwachters en tot bij de voormalige stationssite van Froidchapelle (café).
> Sinds 2018 lopen we dus door het Bois d'Hernoy en over rustige weggetjes naderen we weer RAVeL 109. Halverweg vervoegen de geelrode streepjes van GR 125 het traject van de GTFPC. We vervoegen de voormalige spoorlijn weer naar rechts.
> Na een tijdje gaat het spoortracé weer bos in, het uitgestrekte Bois Robert ditmaal. Sinds 1907 is dit woud eigendom van de overheid, eerst de Belgische, nu de Waalse. Voordien was het ondermeer eigendom van grootgrondbezitters, zoals de Prinsen van Chimay. De RAVeL loopt aanvankelijk kaarsrecht en maakt verderop in het bos een trage bocht naar rechts.
> De weg degradeert gaandeweg wat naar een kapotgereden en modderige bosweg, verderop betert het weer. Ter hoogte van een plek met de naam Les Monts, maken we een paar scherpere bochten en links kijken we uit op een half open landschap. De steenslagweg loopt zowat de hele tijd vlak of licht dalend ondanks de dicht op elkaar gelegen hoogtelijnen op de topografische kaart. We arriveren uiteindelijk op een verkeersweg tussen Virelles en de N53 en verlaten hem onmiddellijk weer door links de Rue Lapeau te nemen. snel weer gaan daar links die weg over enkele honderden meters volgen.
> De RAVeL gaat na een kilometer weer naar rechts bochten en op dat punt ongeveer gaan we links over een graspad dat even later - als we uit bos komen - door mooi open landschap loopt. We misten het al even na de lange bospassages! Op een T-kruising naar rechts, we stijgen naar de grote verkeersweg tussen Chimay en Charleroi ter hoogte van Robechies. Die bereiken we op een plaats waar een oude, verlaten bocht van die weg nu dienst doet als parking met rustbanken. Er is een brasserie-restaurant aan de andere kant van de weg. We gaan links toch een 200 meter langs die N53 lopen om dan voorbij een bushalte (bussen naar Rance, Sivry, Chimay en Charleroi) links een steenslagweg te nemen. We blijven die meer dan 2 km volgen, er zijn onderweg heel wat aftakkingen maar eigenlijk blijven we steeds op het hoofdpad.
RAVeL 109
Bosweg naar Virelles
Door het Bois Robert
Oud spoorhuisje bij Froidchapelle
Onderweg naar de Ferme de Bouloye
RAVeL 109
La Grande Traversée de la Forêt du Pays de Chimay doet hier weer zijn naam alle eer aan. Ook tijdens deze laatste etappe wandelen we immers volop door bossen. Dat verloopt voor een aantal kilometers over de verharding van een RAVeL (ex-spoorlijn). Eens in Virelles is het nog maar een paar kilometer om eindpunt Chimay te bereiken.
> Vanuit de bivakzone van Froidchapelle heb je keuze om verder te wandelen over de RAVeL (de eerste 3 km behoren sinds 2018 echter niet meer tot de Grande Traversée). Langs dit verlaten tracé kom je al snel een café tegen in de buurt van de voormalige stationssite van Froidchapelle. Ook ter hoogte van de N53 bij Robechies is een brasserie-restaurant, evenals in het dorpscentrum van Virelles. Alle bevoorrading, horeca enz... heb je in en rond eindpunt Chimay.
> Behalve de Bivakzone Bois de Hernoy van Froidchapelle (op 200 meter van de Grande Traversée) maar die eigenlijk korter bij Rance, heb je voor je aankomt Virelles of Chimay geen andere bivakzones onderweg. Is Chimay niet je eindpunt, dan kun je in de richting van Nismes langs Bivakzone Bois de Blaimont wandelen (3 km voorbij Virelles) ofwel in de richting van Macquenoise langs Bivakzone Les Crayats, 3 km voorbij Chimay. Zie bivakzone.be voor meer informatie. Er is ook een gemeentelijke camping gelegen in het centrum van Chimay.
> Rance is verbonden met Chimay of Charleroi per TEC-bus 109a. Al deze bussen stoppen onderweg te Rance, ook de directe bussen naar Charleroi. In Rance wandel je 300 meter naar het oude treinstation waar je kan aanpikken op La Grande Traversee. Chimay zelf heeft geen treinstation meer.
Spoorlijn 109
> Deze Henegouwse spoorlijn werd aangelegd in verschillende fases tussen 1868 en 1882 en vormde verbindingen met een pak andere spoorlijnen in het toen sterk industrieel ontwikkelde Henegouwen. Deze spoorlijn verbond Chimay via Froidchapelle, Beaumont en Lobbes met de regio rond Mons (de Borinage). Al sinds 1965 is er geen reizigersverkeer meer tussen Lobbes en Chimay, het goederenverkeer stopte een jaar of 5 later. Over de jaren heen werd het spoor opgebroken, grote delen van de treinbedding werden gebruikt door wandelaars, moto's of ruiters.
> Half jaren '90 werd de lijn ingeschreven op de lijst van te realiseren RAVeL's. Er gingen nog heel wat jaren over voor het zover was maar sinds 2009 is het mogelijk om praktisch de hele spoorlijn af te fietsen. Inmiddels is in het groenste deel van de provincie Henegouwen ook een heel net aan zulke RAVeLs ontwikkeld. Zo kan je vanuit Chimay ook naar Momignies fietsen over een oude spoorlijn, je kan rond de meren van Eau d'Heure fietsen of de verbinding fietsen naar het Franse Val Joly. Niet te vergeten ook de fietpaden die langs de Samber lopen, enz... Toch nog een randbemerking, door jacht is er op sommige dagen een fietsverbod op een deel van de RAVeL waar we nu wandelen. Zelfs fietsers moeten dus wijken voor jagers.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




La Grande Traversée (189 km)